Πως το ΕΛ/ΛΑΚ ρίζωσε σε ένα σχολείο της Πενσυλβανίας

( πηγές και μορφές εφαρμογών ΕΛΛΑΚ , ανακοινώσεις, νέα, συζητήσεις, γενικά θέματα )

Δημοσίευσηαπό newbie » Κυρ Οκτ 06, 2013 1:29 pm

Πως το Ελεύθερο Λογισμικό/ Λογισμικό Ανοικτού Κώδικα ρίζωσε σε μια Σχολική Περιφέρεια της Πενσυλβανιας (ΗΠΑ)

Πηγή: http://opensource.com/education/13/8/open-source-penn-school-district

Μετάφραση/ Απόδοση στα Ελληνικά: Κωστής Μουσαφείρης

Δουλεύω στον τομέα της Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας για πάνω από 17 χρόνια και αφιέρωσα ένα καλό κομμάτι της καριέρας μου στην ενεργό υποστήριξη του Ελεύθερου Λογισμικού και του Λογισμικού Ανοικτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ) στα σχολεία. Επί χρόνια, το ΕΛ/ΛΑΚ στην εκπαίδευση πήρε μια κακή φήμη. Οι επιθεωρητές, οι σχολικές επιτροπές και οι εκπαιδευτικοί, συχνά παρεξήγησαν το λογισμικό ΕΛ/ΛΑΚ ως συνώνυμο ενός αμφιβόλου φύσεως κώδικα, που δημιουργείται από τρελούς, παρακμιακούς "χάκερς" που ξοδεύουν τις σκοτεινές τους νύχτες συνωμοτώντας, για να εξαπολύσουν περίπλοκες και φαύλες συνωμοσίες για κοινωνική αποδιοργάνωση.

Επειδή οι κοινότητες δημόσιας εκπαίδευσης είχαν μια ιστορική κλίση υπέρ του παραδοσιακού, μπορείτε να μαντέψετε ότι, κατ' ελάχιστον, το ΕΛ/ΛΑΚ εθεωρείτο για μεγάλο διάστημα εκτός πραγματικότητος. Σε πολλές περιστάσεις, απαντούσα σε ερωτήσεις, όπως: Ποιος το φτιάχνει αυτό το ΕΛ/ΛΑΚ; Δεν είναι παράνομο; Γιατί απλώς το παραχωρούν δωρεάν;

Ένα τμήμα του ταξιδιού μου αυτού να αλλάξω αυτή τη νοοτροπία, άρχισε επάνω στην αλλαγή της χιλιετίας. Όταν οι φόβοι για το πρόβλημα του Y2K bug υποχώρησαν και τα σχολεία ξύπνησαν με την υπόσχεση και την ισχύ της τεχνολογίας για μαθητές, άρχισα να παλεύω με ένα από τα πιο παλιά και βασανιστικά ερωτήματα που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας διαχειριστής σχολείου: Πως θα μπορέσουμε να βρούμε αρκετά χρήματα για την σχολική μας τεχνολογία; Οι προϋπολογισμοί για λογισμικό και για υπολογιστές ήταν ισχνοί, οι διαθέσιμοι πόροι για τεχνολογικό υλικό ήταν και αυτοί ισχνοί και η διοίκηση της Περιφερειακής Διεύθυνσης ένοιωσε μια αυξανόμενη πιεστική ανάγκη να προσφέρει στιβαρό λογισμικό για την ετερογενή κοινότητα μαθητών, δασκάλων και προσωπικού υποστήριξης.

Παρακινούμενοι από επιθυμία αποφυγής του εγκλωβισμού σε οποιονδήποτε προμηθευτή

Ένα από τα πρώτα μου projects μετά την υπόθεση του Y2K, ήταν μια αναθεώρηση του πεπαλαιωμένου συστήματος των δασκάλων μας για τη διαχείριση της έγγραφης βαθμολόγησης. Ο στόχος ήταν να αναπτύξουμε μια ευέλικτη τάξη, ένα βιβλίο βαθμολόγησης πλήρως βασισμένο στο διαδίκτυο (web-based) και μία πύλη (portal) αναφοράς βαθμών για τους γονείς, με το ελάχιστο δυνατό κόστος.

Αφού αξιολόγησα “κλειστές” ιδιοταγείς λύσεις από αρκετούς μεγάλους προμηθευτές, μου έμεινε μια ενοχλητική ανησυχία: Ανεξάρτητα από το ποια εταιρεία θα επιλέγαμε, η σχολική μας περιφέρεια δεν θα είχε την δυνατότητα άμεσης πρόσβασης στον πηγαίο κώδικα που τρέχει από κάτω, ή τη δυνατότητα να μπορεί να παραμετροποιεί το πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες των δασκάλων μας. Ουσιαστικά, θα ξοδεύαμε το πολύτιμο δημόσιο χρήμα μας σε ένα σύστημα που θα μας άφηνε κλειδωμένους εκτός διαδικασίας ανάπτυξης και θα μας απαγόρευε την ενεργό συμμετοχή στο σχεδιασμό ή την ανάπτυξη νέων χαρακτηριστικών. Οι δάσκαλοι θα μπορούσαν να υποβάλλουν αιτήματα για τα χαρακτηριστικά του βιβλίου βαθμολογίας, αλλά ούτε οι προμηθευτές μας εγγυόταν ότι θα ενσωμάτωναν ποτέ αυτές τις επιθυμίες στο λογισμικό τους, ούτε ήταν διατεθειμένοι να δεσμευθούν σε εύλογα χρονοδιαγράμματα ανάπτυξης.

Έπρεπε να υπάρχει ένας καλύτερος τρόπος.

Χωρίς σκοτεινές συνωμοσίες, απλώς με τη φιλοσοφία του ΕΛ/ΛΑΚ

Ανέλαβα έναν κίνδυνο. Αφού απέρριψα τους μεγάλους προμηθευτές και πωλητές ιδιοταγών προϊόντων, επέλεξα να συνεργαστώ με έναν νέο ταλαντούχο προγραμματιστή λογισμικού που λεγόταν James. Απείχε μακράν από την εικόνα ενός παράνομου "hacker" με κάποια γκρι ιστορία στο υπόβαθρο, ο James ήταν ένας πολύ προικισμένος και επαγγελματίας προγραμματιστής. Έγραψε ποιοτικό κώδικα και μετέτρεψε επιδέξια τα αιτήματα των δασκάλων σε αποτελεσματικά εργαλεία βαθμολόγησης και σε αναφορές ικανές να εξοικονομούν χρόνο. Μέσα σε λίγους μήνες, ο James εργάστηκε μαζί μας για να σχεδιάσει, να αναπτύξει και να ρυθμίσει ένα διαδικτυακό βιβλίο βαθμολογίας, που φιλοξενείται τοπικά και το οποίο παραμετροποιήθηκε με το input των δασκάλων, τις απαιτήσεις του διευθυντή και ακούγοντας τα αιτήματα των γονέων. Το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικόπαραλάβαμε ακριβώς το βιβλίο βαθμολόγησης που χρειαζόταν οι δάσκαλοι, είχαμε πρόσβαση και στον πηγαίο κώδικα και εξοικονομήσαμε και ένα σωρό λεφτά.

Ο προγραμματιστής μας χειριζόταν, επίσης, και ένα μυστικό όπλο: το γνωστό σύνολο εφαρμογών LAMP. Τροφοδοτούμενο από έναν ευέλικτο κινητήρα Ανοικτού Κώδικα, το τελικό προϊόν απέδειξε πως το ελεύθερο λογισμικό μπορούσε να στηρίξει ένα σύνθετο εξυπηρετήσει ένα σύνθετο σχολικό έργο λογισμικού για μία επιτυχή υλοποίηση, ενώ ταυτοχρόνως μείωσε σημαντικά τα κόστη. Χωρίς καμία παράνομη δολοπλοκίααπλώς με τη φιλοσοφία του Ελεύθερου Λογισμικού για να βοηθήσουμε τα σχολεία μας σε αποτελεσματικότητα, στην υπεύθυνη οικονομική διαχείριση και στον έλεγχο των δεδομένων των μαθητών.

Περισσότερο από μια απλή εξοικονόμηση χρημάτων— ένα πνεύμα συνεργατικότητας!

Πέρασαν πάνω από 12 χρόνια από τότε που το σχολείο μας υιοθέτησε το πρώτο έργο διαδικτυακού βιβλίου βαθμολόγησης. Σήμερα, εμπιστευόμαστε τις λύσεις ΕΛ/ΛΑΚ για όλες τις εργασίες του σχολείου μας. Όλοι οι μαθητές, τα μέλη του προσωπικού και οι εκπαιδευτικοί στην περιφέρειά μας, στηρίζονται για την καθημερινή τους ρουτίνα σε αξιόλογα προγράμματα Ελεύθερου Λογισμικού σαν το Koha, το LAMP, το LibreOffice, το Moodle, το Scratch, το SipXecs και το WordPress. Επιπλέον, η ομάδα μου εργάζεται τρεχόντως σε ένα πρόγραμμα μεγάλης κλίμακος, αιχμή του δόρατος για τους μαθητές λυκείου, με στόχο την εκμάθηση 1:1 φορητού υπολογιστή χρησιμοποιώντας αποκλειστικά ελεύθερο λογισμικό. Συνεχίζω να εκπλήσσομαι με το τι μπορεί να πετύχει κανείς με τη βοήθεια του ΕΛ.ΛΑΚ στην εκπαίδευση.

Ευτυχώς, η δική μας εκπαιδευτική περιφέρεια γίνεται κάπως λιγότερο μοναδική με το δικό μας όραμα. Παρόλο που μένουν πολλά να γίνουν ακόμη για την αντιμετώπιση των παραδοσιακών προκαταλήψεων σε θέματα λογισμικού, παρατήρησα ότι οι περισσότεροι αρνητισμοί για το ΕΛ/ΛΑΚ στον χώρο της εκπαιδευτικής κοινότητας, υποχωρούν, καθώς οι δάσκαλοι και τα διοικητικά στελέχη των σχολείων λαμβάνουν προοδευτικά υπ' όψη τους τις εναλλακτικές λύσεις, για να αντικαταστήσουν τα δαπανηρά “κλειστά” ιδιοταγή προϊόντα.

Ασφαλώς, παρόλο που τα οικονομικής φύσεως πλεονεκτήματα που προσφέρει η δωρεάν πλευρά του κινήματος ΕΛ/ΛΑΚ δεν μπορούν να αγνοούνται από τους εκπαιδευτικούς, το ΕΛ/ΛΑΚ στην εκπαίδευση αντιπροσωπεύει πολύ παραπάνω από μια επιλογή μηδενικού κόστους.

Οι αρχές του Ελεύθερου Λογισμικού προωθούν την τεχνολογική ελευθερία επιλογής και ενθαρρύνουν ένα συμμετοχικό και συνεργατικό πνεύμα.

Αυτές οι αξίες είναι ζωτικής σημασίας για την εκπαίδευση και την διαδικασία μάθησης για τους μαθητές.

Είμαι τόσο περήφανος που μπορούμε να εφαρμόζουμε αυτές τις αξίες για τους μαθητές μας και να τους καθοδηγούμε δίνοντας το καλό παράδειγμα.

Για παραπάνω πληροφορίες σχετικά με τις τεχνολογικές πρωτοβουλίες στο Penn Manor School District, επισκεφθείτε το:
http://www.pennmanor.net/techblog/
Άβαταρ μέλους
newbie
Ειδικός Συντονιστής
Ειδικός Συντονιστής
 
Δημοσιεύσεις: 208
Εγγραφή: Κυρ Νοέμ 08, 2009 5:36 pm

Επιστροφή στο ΕΛ/ΛΑΚ στην Εκπαίδευση



Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron