Ποιός έχει τον έλεγχο της Κοινωνίας της Πληροφορίας;;

Τι είναι το ΕΛ/ΛΑΚ , ορισμός, φιλοσοφία, ιστορία και αρχές του

Δημοσίευσηαπό newbie » Παρ Αύγ 05, 2011 6:36 pm

Καταπολέμηση της πνευματικής φτώχειας
(Σε ποιόν ανήκουν και ποιός ελέγχει τις Κοινωνίες της Πληροφορίας;)
Georg C.F. Greve - Αμβούργο, Νοέμβριος 3-4/2003

http://fsfe.org/projects/wsis/issues.html

Η WSIS είναι η Παγκόσμια Σύνοδος Κορυφής για την Κοινωνία της Πληροφορίας, θα πρέπει να θέσει τις βάσεις για εκείνο που μερικοί αποκαλούν Κοινωνίες της Πληροφορίας, ενώ άλλοι προτιμούν να μιλούν για Κοινωνίες της Γνώσης.

Η συζήτηση γύρω από τις Κοινωνίες της Πληροφορίας και τις Κοινωνίες της Γνώσης θα πρέπει να περιλαμβάνει και μία ανάλυση για το ποιος είναι εκείνος που πραγματικά κατέχει την Πληροφορία και την Γνώση, που ελέγχει το μέσο στο οποίο αυτά τα αγαθά είναι αποθηκευμένα, ρέουν και αναπτύσσονται, αλλά και ποιος ελέγχει τις γλώσσες που χρησιμοποιούμε στο εν λόγω μέσο.

Ωστόσο, όλα αυτά τα ζητήματα αντιμετωπίζονται αναποτελεσματικά (Ανοικτά Πρότυπα), με ασυνέπεια (Ελεύθερο Λογισμικό) ή και καθόλου.

Το θέμα με το οποίο πολλές κυβερνητικές αντιπροσωπείες θα προτιμούσαν να μην ασχοληθούν καθόλου, είναι τα λεγόμενα «δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας» (ΔΠΙ), ένας όρος που καλύπτει κατά κύριο λόγο τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας, τα πνευματικά δικαιώματα, τα εμπορικά σήματα, αλλά και τα επιχειρηματικά μοντέλα, τους γεωγραφικούς εντοπιστές και άλλα πράγματα που οι άνθρωποι επιθυμούν να θεωρούν ως τέτοια.

Όλοι αυτοί είναι πολύ διαφορετικοί και συνήθως άσχετοι τομείς της Νομοθεσίας, με πολύ διαφορετικές επιπτώσεις στην πολιτική, στην οικονομία και στην κοινωνία. Η ανάμειξή τους είναι όχι μόνο αντιπαραγωγική, για μία ειδική επιστημονική αντιπαράθεση, αλλά ο όρος ο ίδιος προωθεί την έννοια ότι οι ιδέες και οι σκέψεις μπορούν να είναι αντικείμενο ιδιοκτησίας. Σε ένα δύσπιστο, όμως, μυαλό, παραμένει ασαφές τι θα μπορούσε να σημαίνει το να κατέχει κανείς μία σκέψη.

Ωστόσο, όλα αυτά έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό.

Τόσο η λειτουργία τους, όσο και ο σκοπός τους ο ίδιος, είναι να καθιερώσουν περιορισμένα μονοπώλια στον τομέα της πνευματικής δημιουργίας. Για το υπόλοιπο του εγγράφου, «τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας» (ΔΠΙ) θα αναφέρονται, επομένως, με αυτό που πραγματικά είναι και κάνουν, δηλαδή ως "Περιοριστικά Πνευματικά Μονοπώλια" (ΠΠΜ).

Ποιος ελέγχει το τι μας συνδέει όλους;

Από τις πρώτες ζωγραφιές των σπηλαίων ως και τα μουσικά όργανα, ενέχουν την δημιουργικότητα και την ανταλλαγή γνώσεων και ιδεών σαν βασικά συστατικά, με τα οποία χτίσαμε τον πολιτισμό, τη φιλία και την κοινωνία. Η δημιουργικότητα και η ανταλλαγή γνώσεων, καθώς και οτιδήποτε άλλο μας εμπνέει, είναι θεμελιώδη στοιχεία που μας χαρακτηρίζουν ως ανθρώπινα όντα.

Το 397 μ.Χ., ο Άγιος Αυγουστίνος έγραψε σχετικά: "Omnis enim res, quae Dando non deficit, dum habetur et μη datur, nondum habetur, quomodo habenda est" ("Διότι αν ένα πράγμα δεν μειώνει την αξία του με το να μοιράζεται με τους άλλους, τότε δεν είναι σωστό να ανήκει σε κάποιον, αν πράγματι κάποιος το κατέχει και δεν το μοιράζεται.")

Όταν Gutenberg εφηύρε την τυπογραφία το 1476, μια χιλιετία μετά τα γραπτά του Αγίου Αυγουστίνου, η προσπάθεια της ανταλλαγής γνώσεων μειώθηκε κατά αρκετές τάξεις μεγέθους, αλλά τα δίκτυα διανομής απαιτούσαν δαπανηρές επενδύσεις από την πλευρά εκείνων που την διανέμουν για μας. Για την προστασία τους, επινοήσαμε το περιορισμένο πνευματικό μονοπώλιο του Δικαιώματος Πνευματικής Ιδιοκτησίας, για το καλό της κοινωνίας.

Τώρα, περίπου μισή χιλιετία αργότερα, η ψηφιοποίηση και κυρίως το Διαδίκτυο έχουν κάνει τον διαμοιρασμό της γνώσης να είναι εφικτός με την ταχύτητα του φωτός, ουσιαστικά χωρίς κόστος και με πολύ μικρές επενδύσεις εκ μέρους των εκδοτών. Κάθε πρόσωπο που έχει στην κατοχή του έναν υπολογιστή, έχει μία τέλεια συσκευή (ανα-)παραγωγής και μπορεί να γίνει, εκ των πραγμάτων, ένας εκδότης.

Ο τρόπος με τον οποίο παράγουμε γνώση είναι να μπορεί στηριχθεί ο καθένας πάνω σε κάποιον άλλον και όλοι μαζί πάνω σε εκείνους που έζησαν πριν από μας. Κανείς δεν μπορεί να σταθεί μόνος του και στηριζόμαστε όλοι πάνω στους ώμους γιγάντων. Η δεξαμενή από την οποία αντλούμε, τόσο για την πολιτισμική ανάπτυξη της ανθρωπότητας, όσο και ο δεσμός που μας κρατάει όλους συνδεδεμένους μαζί σε μία κοινωνία, είναι η δημόσια διαθεσιμότητα της γνώσης.

Αυτός ο πολύτιμος πόρος εξαντλείται με την ιδιωτικοποίηση και την επέκταση των Περιοριστικών Πνευματικών Μονοπωλίων, σαν τις ευρεσιτεχνίες, τα copyrights και τα εμπορικά σήματα. Αυτά έχουν γίνει καθαρά εμπορεύσιμα αγαθά, που αγοράζονται με ελάχιστο κόστος από τους πνευματικά δημιουργικούς συνανθρώπους μας, ενώ πωλούνται στη μέγιστη τιμή σε εκείνους από εμάς που προσπαθούν να μεταδώσουν τις ιδέες.

Επινοήθηκαν με σκοπό να ωφελήσουν την κοινωνία, αλλά συχνά αποβαίνουν σε βάρος της σημερινής κοινωνίας. Χρησιμοποιώντας τα λόγια του Louise Szente από τη Νότια Αφρική:. "Θλιβερή είναι η ζωή του σύγχρονου φοιτητή που ζει σήμερα στη “σκοτεινότερη Αφρική”, προφανώς διότι εξακολουθούμε να διατηρούμαστε στις γειτονιές των σκλάβων του κόσμου. Σκληρά λόγια; Φίλοι μου, δοκιμάστε να ζήσετε σε μια κοινωνία όπου τέτοιοι Νόμοι, σαν το Νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας του κόσμου, εμποδίζει την πρόοδο σας στη ζωή. "

Τα Περιοριστικά Πνευματικά Μονοπώλια, από τα οποία τα Πνευματικά Δικαιώματα είναι τα πιο γνωστά, είναι ισχυρά εργαλεία και, ως τέτοια, θα πρέπει να χρησιμοποιούνται με μεγάλη προσοχή. Καθώς επινοήθηκαν για μία διαφορετική εποχή, με διαφορετικές ανάγκες και ερωτήματα που πρέπει να αντιμετωπισθούν, οι Κοινωνίες της Πληροφορίας θα χρειαστούν μια νέα μορφή ισορροπίας.

Προβάλλοντας την απλοϊκή αντίληψη ότι περισσότερα μονοπώλια σημαίνουν πάντα περισσότερη δημιουργικότητα, που εμπεριέχεται σε φράσεις όπως: «η προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας είναι ουσιαστική για την ενθάρρυνση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας στην Κοινωνία της Πληροφορίας". (38, 24 Οκτώβρη 2003 ανεπίσημο έγγραφο από τον κ. Samassekou) , σημαίνει πως αγνοούμε την εμπειρία χιλιετιών της ανθρώπινης δημιουργικότητας, όπου δεν υπήρχαν τέτοια μονοπώλια.
Ως εκ τούτου, οι Ομάδες Εργασίας της κοινωνίας των πολιτών, για τα Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας, τα Εμπορικά Σήματα και τα Πνευματικά Δικαιώματα (PCT), που συμμετέχουν στην Παγκόσμια Διάσκεψη Κορυφής για την Κοινωνία της Πληροφορίας (WSIS), εργάστηκαν σκληρά για να καταλήξουμε σε μια πιο ουδέτερη διατύπωση της τελικής δήλωσης, όπως: "Η επίτευξη ισορροπίας ανάμεσα στις περιορισμένα μονοπώλια πληροφορίας, αφενός, και την χρήση και διάδοση της γνώσης, από την άλλη, είναι ουσιαστικής σημασίας για την Κοινωνία της Πληροφορίας".

Αντ' αυτού, βλέπουμε δηλώσεις όπως: «Η ισορροπία αυτή αντικατοπτρίζεται στην προστασία και την ευελιξία που περιλαμβάνεται στις υφιστάμενες συμφωνίες περί πνευματικής ιδιοκτησίας, και πρέπει να διατηρηθεί." (38, 24 Οκτώβρη 2003 ανεπίσημο έγγραφο από τον κ. Samassekou) στη Δήλωση αρχών. Μια δήλωση που προωθεί την άποψη ότι η σημερινή κατάσταση, με τον σφετερισμό της αυτόχθονης γνώσης, του ψηφιακού χάσματος και του πολιτιστικού λιμού, είναι ήδη δίκαιη και ισορροπημένη.

Τα κεντρικά θέματα της PCT και άλλων LIMS είναι: “Σε ποιον ανήκουν οι Κοινωνίες της Πληροφορίας και η πνευματική δεξαμενή από την οποία όλοι μας εξαρτώμεθα;
Ποιος ελέγχει τις πολιτιστικές τεχνικές μας;

Το άλλο θέμα με το οποίο ασχολείται η ομάδα εργασίας PCT, είναι εκείνο του λογισμικού και των ανοικτών προτύπων. Η πρόσβαση στο λογισμικό καθορίζει τις πιθανότητές μας για εκπαίδευση, επικοινωνία, και εργασία. Όπως και η γεωργική καλλιέργεια ήταν η πολιτισμική τεχνική της γεωργικής κοινωνίας, έτσι το λογισμικό είναι η πολιτισμική τεχνική των Κοινωνιών της Πληροφορίας.

Δεν έχουμε την πολυτέλεια να εναποθέτουμε σε μειονότητες τον έλεγχο των βασικών μας τεχνικών για πολιτισμική καλλιέργεια. Αυτός είναι και ο λόγος που η ομάδα PCT εργάστηκε σκληρά για να προωθήσει το Ελεύθερο Λογισμικό, που δίνει σε όλους την ελευθερία να χρησιμοποιούν, να μελετούν, να τροποποιούν και να αντιγράφουν το λογισμικό, για να μπορούν να συμμετέχουν, να μαθαίνουν και να το μοιράζονται, ως ενεργά μέλη της Κοινωνίας της Πληροφορίας.

Η πιο προβληματική αντίληψη στο θέμα αυτό, ήταν εκείνη περί «τεχνολογικής ουδετερότητας» και «ελευθερίας επιλογής». Αυτές οι δύο είναι πολύ λογικές αρχές, που και εμείς υποστηρίζουμε, αλλά χρησιμοποιούνται για ένα συγκεχυμένο θέμα, υπονοώντας ότι η επιλογή μεταξύ ιδιοταγούς και Ελεύθερου Λογισμικού είναι μία καθαρά τεχνική επιλογή που έχουμε να κάνουμε. Επίσης υπονοούν ότι μια επιλογή υπέρ του Ελεύθερου Λογισμικού θα ήταν αδίκως αποκλειστική.

Πράγματι, το Ελεύθερο Λογισμικό δεν λειτουργεί καλά για όσους επιδιώκουν να ασκήσουν τον έλεγχό τους πάνω σε άλλους ανθρώπους, με την σαφή πρόθεση της εκμετάλλευσης του εν λόγω ελέγχου, προς περαιτέρω ενίσχυση της οικονομικής, κοινωνικής ή και της πολιτικής εξουσίας τους. Το Ελεύθερο Λογισμικό απαγορεύει την μονοπώληση του ελέγχου επί των βασικών πολιτιστικών μας τεχνικών για τις Κοινωνίες της Πληροφορίας.

Με δεδομένη μια ισχυρή δήλωση υπέρ του Ελεύθερου Λογισμικού, αυτές οι ιδιότητες θα συνεισέφεραν τα μέγιστα για να καταστούν οι Κοινωνίες της Πληροφορίας πιο δίκαιες, χωρίς διακρίσεις, χωρίς αποκλεισμούς και εξίσου διαθέσιμες σε όλους.

Ποιος ελέγχει τις γλώσσες μας;

Κατά την επικοινωνία με τους άλλους, είναι σημαντικό να μιλάμε την ίδια γλώσσα. Το αντίστοιχο των γλωσσών, στις Κοινωνίες της Πληροφορίας, είναι τα πρότυπα που χρησιμοποιούμε για την αποθήκευση και μετάδοση δεδομένων. Η χρήση Ιδιοταγών Προτύπων, σημαίνει την ανάθεση του ελέγχου των γλωσσών που χρησιμοποιούμε σε ένα μόνο προμηθευτή, αφήνοντας άφωνους όλους εκείνους που δεν μπορούν να συνεργαστούν με αυτό τον συγκεκριμμένο προμηθευτή.

Επίσης, όταν αλλάζουμε προμηθευτές λογισμικού, ή ακόμη και κατά την αναβάθμιση με τον ίδιο προμηθευτή (συχνά, μετά από πίεση που ο προμηθευτής μάς άσκησε για να αναβαθμίσουμε), μπορεί να μείνουμε άφωνοι όταν προσπαθήσουμε να επικοινωνήσουμε με τα παλιά μας αρχεία: όταν δεν θα μπορούμε να διαβάσουμε τα παλιά αρχεία που γράψαμε με άλλες εφαρμογές ή παλιότερες εκδόσεις της ίδιας εφαρμογής που χρησιμοποιούμε.

Ο μόνος τρόπος για την επίλυση αυτών των προβλημάτων είναι τα Ανοικτά Πρότυπα, τα οποία καθιστούν την “γλώσσα” των Κοινωνιών της Πληροφορίας διαφανή και εξ' ίσου διαθέσιμη σε όλους. Συνεπώς, η σημασία της τυποποίησης είναι ευρέως αναγνωρισμένη από όλους τους συμμετέχοντες στην WSIS, π.χ. “Η τυποποίηση αποτελεί ένα από τα βασικά δομικά στοιχεία της Κοινωνίας της Πληροφορίας." (40, 24/10/2003, ανεπίσημο έγγραφο από τον κο. Samassekou).

Δυστυχώς, δεν βρέθηκε καμία διατύπωση μέσα στα έγγραφα της WSIS, μέχρι σήμερα, που να εξασφαλίζει την χρήση των Ανοικτών Προτύπων, επειδή ένα Πρότυπο μπορεί να θεωρείται Ανοικτό μόνον αν είναι ελεύθερα υλοποιήσιμο και δημόσια τεκμηριωμένο.

Επομένως, η ομάδα εργασίας PCT πιέζει σκληρά ως και σήμερα, για να συμπεριληφθούν αυτές οι διατυπώσεις και να εξασφαλίσει ότι η γλώσσα των Κοινωνιών της Πληροφορίας θα είναι διαθέσιμη για όλους μας.

Γράφτηκε για την WSIS, από το Ίδρυμα Boell, στη Γερμανία
Άβαταρ μέλους
newbie
Ειδικός Συντονιστής
Ειδικός Συντονιστής
 
Δημοσιεύσεις: 208
Εγγραφή: Κυρ Νοέμ 08, 2009 5:36 pm

Δημοσίευσηαπό boukouvalas » Σάβ Αύγ 06, 2011 1:07 pm

Δυστυχώς αγαπητέ, όπως ίσως έχεις διαπιστώσει και εσύ ιδίοις όμμασι, η Ευρωπαϊκή Ένωση χρησιμοποιεί τη δική της γλώσσα, τη δική της διάλεκτο, τα European Bureaucratics, στα οποία πρέπει να εκπαιδευτούμε εαν θέλουμε να "διαβρώσουμε" εκ των έσω και να πάρουμε "τον έλεγχο" των Κοινωνιών της Πληροφορίας.

Εγώ θα το πάω και ένα βήμα παραπέρα. Ως γνήσιοι "hacker" - με την ορθή έννοια του όρου - θα πρέπει στο βαθμό που είναι δυνατόν να απλοποιήσουμε ως συμμετέχοντες στα ευρωπαϊκά δρώμενα, όλη αυτή τη πολυπλοκότητα των European Bureaucratics και να απλοποιήσουμε τις ευρωπαϊκές διαδικασίες. Αυτό κατά τη γνώμη μου, απαιτεί βέβαια και την αλλαγή του "πολιτικού ευρω-προσωπικού" με εκλογή ανθρώπων που θα δεσμευτούν να σταματήσει η Ε.Ε. να χρησιμοποιεί δύσκαμπτους, ασαφείς και πολύπλοκους όρους που μάλλον θυμίζουν το "Σπίτι των Τρελών" του Αστερίξ και τη Ρωμαϊκή Γραφειοκρατία που σατιρίζει, παρά σύγχρονη ομοσπονδία κρατών εν έτει 2011 μ.Χ.!
Άβαταρ μέλους
boukouvalas
Συντονιστής
Συντονιστής
 
Δημοσιεύσεις: 162
Εγγραφή: Τρί Μάιος 26, 2009 5:11 pm
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη


Επιστροφή στο Τι είναι το ΕΛ/ΛΑΚ



Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης

cron